Modebloggen - trendspaning - modetips - branschnyheter

Nya returrutiner

12 november 2014 11:05
  Övrigt   

Från och med idag så kommer vi ha nya rutiner kring returer. Nästa gång ni beställer så kommer ni få en annan returetikett.
Vi kommer börja med "Varubrev Retur" som är helt nytt och det är en tjänst från Posten som vi väntat länge på.

Vad innebär det för er kunder?
Man lämnar alltid in returen hos sitt Postenombud.

Fördelar?
Det blir i snitt ca 4 kr billigare i returkostnad för er kunder.
Ni får ett kvitto på att returen är inlämnad.
Det går att spåra försändelsen.
Vi kan ta fullt ansvar för er retur om något skulle hända på vägen.

Mvh Kalle

madde

Låter bra!

den 12 november 2014 @ 12:40

L

Man kan alltså inte lägga paketen direkt i postlådan längre? el?

den 12 november 2014 @ 12:44

Jennifer

L - Nej precis utan det lämnas in till ditt postombud =)

den 12 november 2014 @ 12:54

Nikita

Nej så synd ! Jag som tkr de vart så praktiskt att man bara kan lägga i närmsta gula låda ,

den 12 november 2014 @ 13:35

Ruth

Jag som har 200 meter till närmaste gula låda och 1 mil till postombudet tycker inte heller att detta känns så bekvämt...

den 12 november 2014 @ 13:46

M

Synd! Inte lika enkelt nu!

den 12 november 2014 @ 14:01

L

Ja, jag håller med. En av anledningarna till att jag handlar så mycket på mandel är just att det alltid har varit så lätt att returnera. Synd...

den 12 november 2014 @ 14:04

Tina

Jag håller med ovanstående. Har visserligen inte långt till postombud, men måste åka en extra sväng ändå och det är alltid lång kö där. Det känns stressigt mitt i detta ekorrhjul som livet är... Har varit så bekvämt att kunna lägga returen i vanliga lådan.

den 12 november 2014 @ 14:10

C

Håller oxå med att det blir sämre.

den 12 november 2014 @ 14:12

M

Bra att man får kvitto på returen, men tycker oxå att postlådan är så mycket smidigare!!

den 12 november 2014 @ 14:25

Kalle

Jag har full förståelse för era åsikter. Det finns fler "gula postlådor" än postombud så på den punkten är det ett minus.
För er som är kunder länge hos oss och har returnerat vet att det fungerar. Men det är många som returnerar för första gången som tycker det är lite obehagligt när man inte får en kvittens utan bara lägger det på lådan. Det har också varit svårt för oss de tillfällen när saker försvunnit.
Det här är som helhet en bättre och mer proffsig tjänst så jag hoppas att det blir bra :)

den 12 november 2014 @ 14:48

Inger.

Detta blir jättebra.

den 12 november 2014 @ 15:06

Sarah med h ;)

Min lantbrevbärare är det lika med gul postlåda eller postombud?
Får alltid min beställning dagen efter, men idag var det tomt. Vet ni några förseningar eller vad det kan bero på?

den 12 november 2014 @ 15:19

Jennifer

Sarah, vi har inte hört något från posten att det skall vara några förseningar. Ibland kan ta det 1-3 arbetsdagar men oftast så kommer ju paketet redan dagen efter. Hör av dig till oss på e-handel@mandeldesign.se om du inte fått ditt paket i slutet på veckan =)

den 12 november 2014 @ 15:22

Kalle

Svar till Sarah med h.
Det går bra att lämna varubrevsreturen till lantbrevbäraren!

den 12 november 2014 @ 15:28

Sarah med h ;)

Man är ju så van vid det, så man har ju blivit bortskämd! 😀. Tack! Får hoppas det kommer imorgon då! Ha en bra kväll!

den 12 november 2014 @ 15:29

Sarah med h ;)

Tack Kalle! 😀

den 12 november 2014 @ 15:29

maria

Låter jättebra tycker jag!!!
För ca 1år sedan så gjorde jag en beställning via Er. Kläderna passade inte och jag returnerade dem till Er, men posten "slarvade" bort paketet, vilket ledde till att jag fick betala en faktura på kläder som jag inte ens har.

den 12 november 2014 @ 15:36

Kalle

Maria, jag är glad att du är positiv :) Däremot känner vi inte igen situationen du beskriver. Såvitt jag vet så har vi på Mandel alltid gått in och betalat för kunders försvunna kläder (förutsatt att man gjort en reklamation till posten).
Du får gärna maila oss om detta.

den 12 november 2014 @ 16:15

Helena

Jättebra! :) Det känns alltid bättre att få skicka med spårbar försändelse! Ibland kan det ju ha varit rätt mycket i pengar som man bara dumpat i postlådan...

den 12 november 2014 @ 19:29

Mia

Liiite besvärligare, men mycket tryggare! Me like =)

den 12 november 2014 @ 20:24

pernilla

Åh äntligen säger jag! Superbra! Känns mycket tryggare. Lätt att ett paket kommer bort och har man då inget kvitto så står man där så detta är väll bara positivt! Det är väll bättre med tryggheten än att det ska vara "bekvämt"?! Man har ju ändå två veckor på sig att skicka tillbaka och under de veckorna passerar man nog ett postombud med all säkerhet.

den 12 november 2014 @ 22:04

Piian

Kanonbra Kalle :-) Som sagt det är ju ganska mycke pengar man lägger i lådan ibland... Ohh har man inte hört något dagen efter att ni fått paketet, så blir man orolig att det kommit på vilovägar... Så kommer kännas mycke tryggare det här :) Säger som Pernilla här, man har ju faktiskt 2 veckor på sig att skicka tillbaka, så då måste man ju hinna passera ett postombud.. kramiz Piian

den 12 november 2014 @ 23:08

Cecilia J

Det här tycker jag är skitbra! Håller helt med Pernilla. Har varit med om att posten tagit väldigt lång tid på sig och nu slipper man oroa sig över att det ska komma bort på vägen. Blir tydligt när det är skickat också för alla inblandade :).

den 12 november 2014 @ 23:10

Kalle

Tack för alla kommentarer! Jag har full förståelse för de olika åsikterna :)
Det som är viktigt för oss som ska utmana "jättarna" och sälja liknande varor är att man alltid ska vara trygg hos oss. Man ska vara trygg i att man får sin leverans i tid. Man ska vara trygg i att om något oförutsett händer så kommer Mandel lösa det. Man ska vara trygg i att man får svar på sina frågor.

Klarar vi uppfylla detta så har vi möjlighet att behålla en trogen kundskara och hanka oss kvar i denna otroligt tuffa konkurrens. Då är detta en viktig pusselbit som vi ville få på plats.

den 13 november 2014 @ 08:53

Tina

Jag förstår att ni väljer att satsa på något som ökar tryggheten - det är jättebra! Och i mitt fall så är det visserligen en extra omväg förbi ett postombud, men det som stör mig nåt otroligt och som absolut inte är er fel är: jag måste stå i samma kö som de som tipsar/spelar för att lämna in ett paket hos posten. Igår stod jag ca 25 min i kö hos mitt postombud. Av de som var före mig hade ca 3 st postärenden, övriga skulle lämna in sina spel. Jag blir tokig på detta system, är likadant hos alla postombud i min stad. Är detta något ni som företagare och brukare av posten kan påverka? Jag vill ha en kö till posten och en annan kö till spelarna - snabbt enkelt och smidigt för mig som kund. För det är faktiskt detta köande som gör att jag drar mig för att använda postens tjänster, tyvärr.

den 13 november 2014 @ 09:52

Bella

Nått jag har funderat på är om det inte går att göra på liknande sätt som bland annat Ellos har, att man blir premiun medlem och betalar 200 kr för ett år och får på så vis fri frakt?
Men det kanske inte går att sluta samma avtal när man är ett mindre företag...
Det var bara en tanke som dök upp!:-) 💭

den 13 november 2014 @ 10:02

Kalle

Tina, det där är nog olika på olika ställen. Där jag lämnar in så hanterar de bara post. Det betyder ju inte att det inte kan vara kö för det men inget större problem här.
Det är oftast bara konsumentkraft som gäller. Ta upp det med butiken. Jag kan ta upp det med vår säljare men som du förstår så är mitt inflytande obefintligt i den frågan.

Bella, jag är för allt som gör livet smidigt. Jag gilla kreativa lösningar. För oss som inte tillverkar egna kläder finns det tyvärr inga marginaler för att subventionera returer. Hade man vetat att returkostnaden för frakten låg på ca 200 kr så hade det varit ok men vissa kunder ligger på 0 kr och vissa på 5.000 kr.

den 13 november 2014 @ 10:16

Bella

Tack för svaret Kalle:-)



den 13 november 2014 @ 10:42

maggie

Det har alltså ingen betydelse om det inte är ens lokala postombud man lämnar in sin retur hos, utan vilket postombud som helst bara man får ett kvitto på att man lämnat in returen? Mitt närmaste postombud är otroligt omständligt nämligen ;) Det låter bra i övrigt, jag kommer allt fortsätta som kund då er service är helt kanon! :)

den 13 november 2014 @ 12:01

Kalle

maggie, du kan lämna in det var som helst i Sverige. Det ska vara Postombud, Företagscenter eller en lantbrevbärare.

den 13 november 2014 @ 12:37

maggie

Tack för svaret Kalle, då funkar det jättebra! :)

den 13 november 2014 @ 14:20