Modebloggen - trendspaning - modetips - branschnyheter

Orderrekord!

14 december 2011 12:37
  Shopping   

Idag kan vi notera ett "litet" rekord! Vi har en kund som precis lagt sin 500:e order... Det kan tilläggas att det nästan alltid är ett plagg på ordrarna så det är faktiskt inte (!) vår största kund i antal plagg. Men ett präktigt rekord i antal ordrar är det!!!

Fröken

Kan det vara prinsessan Madeleine eller nån annan kändis? ;)

den 14 december 2011 @ 12:49

;P

Wow, härligt att höra att det är fler än jag som är shoppingtokiga här=D

den 14 december 2011 @ 12:53

Matilda

Måste va nån som hämtar plagget i butiken får jag hoppas. Dyrt annars...

den 14 december 2011 @ 12:54

=)

hi hi hi, instämmer=) Skönt att man inte är ensam om att handla mycket här=)

den 14 december 2011 @ 12:58

Emma

Då vet man att man inte är ensam att shoppa som en galning på denna sidan. jag tror att jag snart också är uppe i 500 ordrar. det känns så iallafall.

den 14 december 2011 @ 13:14

Piian

Hahahaha,, härligt att man inte är ensam om att vara beroende =) Tänk o skicka oss tossingar till en öde Ö utan dator och telefoner!!!! Vilka antinentsbesvär vi skulle få!!!! :P hihihihi

den 14 december 2011 @ 13:38

?

Antinentsbesvär? Vad är en nent? Och varför är det så besvärligt att vara anti den? :P

den 14 december 2011 @ 13:40

??

En nent är en sorts liten petimeter som märker ord och felstavningar så fort den får chansen;D

den 14 december 2011 @ 13:46

:-S

Jag har beställt väldigt mkt här men har märkt att det blir rätt dyrt. Först fraktkostnad och sen är ju returkostnaden jäkligt dyr har jag märkt nu i efterhand så räknar jag ihop alla frakter och returer så blir det några tusenlappar :-( och då har jag knappt handlat här i ett år :-S Så jag har lurat mig lite själv...

den 14 december 2011 @ 14:01

Bonus

Visst ja, hoppas att den kunden fick en liten bonus :-)

den 14 december 2011 @ 14:03

maggie

Jo visst är det så att det kostar med frakt och eventuella returer. Å andra sidan om man bor som jag ute på landsbygden är det inte gratis att ta sig till en fysisk butik heller ;))

den 14 december 2011 @ 14:14

Katarina

Oj! Där ligger man i lä...

den 14 december 2011 @ 14:14

Kalle svarar

:-S, vi hoppas att du även fått med lite fina kläder när du beställt ;) Bonus, tyvärr måste jag säga nej där :( Vi har som grundbeslut bestämt oss att behandla alla lika (bra) oavsett om det är den första, tionde eller hundrade ordern. Vi vet inte ens om kunden vill veta att det är den 500:e ordern (haha tjejer är konstiga).

den 14 december 2011 @ 14:16

Maria

Precis för oss som bor på landsbygden blir det ändå billigare att beställa än att åka in till staden =)

den 14 december 2011 @ 14:27

anna

I Gbg kostar det 30 kr i timmen i parkering så där rinner pengarna snabbt iväg!

den 14 december 2011 @ 15:05

Carina

Håller med dig Piian, skönt att veta att fler handlar mycket!
Jag bor centralt i Stockholmstrakten men tycker ändå det är värt porto ( och enstaka returer) för den superbra servicen man får här på Mandel!
Kram till er alla!!!

den 14 december 2011 @ 15:34

S

Men d e ju många webbutiker som har gratis frakt... å endel gratis retur med... varför inte ni?

den 14 december 2011 @ 15:35

XL

Är det inte dags för en sådan där klassisk utfrågning av Kalle snart? Alltså där vi kunder får reda på en massa "onödiga" fakta om både det ena och det andra!? Det brukar ju kunna bli lite skoj;D

den 14 december 2011 @ 15:39

Cecilia J

De flesta webbutiker skickar som paket och inte brev som här på Mandel. Klart att det här kanske är lite dyrare men sen går ju också leveransen snabbare.

den 14 december 2011 @ 15:56

E

Håller helt klart med XL! Nu är det dags för frågestund tycker jag :)
Och Mandel! NI ÄR UNDERBARA! Äääääälskar er!

den 14 december 2011 @ 16:28

Kalle svarar

Ja XL, det är kanske dags för lite fredagsmys på bloggen? Jag ska förbereda mig mentalt och så kör vi något här på fredag eftermiddag (klicka på länken för att se tidigare frågestund) :)

den 14 december 2011 @ 17:07

Kalle svarar

S, det är svårt att vara billigast med allt och samtidigt hålla en hög kvalitet och bra service. Jag tycker att vi har låga avgifter, men prioritet för oss är kvaliteten på allt vi gör. Vi lägger ner mycket mer resurser på kundtjänst än något webbföretag jag har varit i kontakt med. Reor i säsong och gratisleveranser är varningsklockor för mig... Jag har jobbat med e-handel i 12 år och har sett många komma och gå. Jag säger inte att fraktfritt behöver vara fel men jag anser att det bara är H&M som kan göra detta då de har helt andra marginaler än oss andra. **** En liten historia... Ett roligt exempel var en sportsajt (som jag hade insyn i) som bestämde att allt skulle vara fraktfritt. Det kom en order på tre pingisbollar som skulle skickas till Holland med flygfrakt. Pingisbollarna kostade 29 kr och frakten 259 kr... Den sajten finns inte idag.

den 14 december 2011 @ 17:15

annelie

Kalle;Vet int vad du fått d ifrån att d e gratis frakt på hm? Köper mycke barn kläder där och ja ha då aldrig fått gratis frakt där... Tycker er fraktkostnad e billig om man jämför vissa andra sidor däremot hade man uppskatat om man fick gratis frakt nån gång :) men som sagt er frakt e int dyr i jämförelse me andra, sen retur frakt d bli billigare om man står för den själv ett tips t er som tycke d e dyrt. Vill även passa på å fråga Eva spetsboleron från only när kommer den? Borde väll va här nu? Vill ha en t jul juh...

den 14 december 2011 @ 19:09

Kalle svarar

Annelie, jag säger inte att det är gratis frakt på H&M. Det jag menar är att det är det enda företaget som har möjlighet att göra det långsiktigt (om de skulle vilja) och ändå behålla goda marginaler.

den 14 december 2011 @ 19:45

Linda

Jag håller med S om att det finns andra som har gratis frakt och gratis retur, eller åtminstone en mycket låg returkostnad OCH snabb leverans (nästa dag, det har iofs de flesta nu)

den 14 december 2011 @ 22:30

Anonym

Jag håller med S och Linda att andra webbutiker har faktiskt lika bra service, billiga returkostnader, ibland gratis, samma bra service som Mandel och är lika pålitliga. Det är väl bra för oss kunder!

den 15 december 2011 @ 00:24

annelie

Alla vill ju ha gratis frakt men här e ju int frakten jätte dyr på andra ställen kosta d 45 kr vilket jag tycker är helt orimligt. Men som jag sagt här tidigare tycker jag man kunde få gratis frakt nån gång. Och sen tror jag ju me att ha man gratis frakt och returer då få man oxå fler kunder. Men returfrakten tycker jag e alldeles för dyr här d kan ja hålla me om för jag står alltid för den själv d bli mycket billigare ja betala 20kr fö ett par byxor vilket mandel tog 48kr vilket e fruktansvärt dyrt ha nämligen dragit av pengar trots man redan betalat d själv men dtha ju löst sej när man hört av sj t dom o d senaste gångerna ha man sluppit d fö nu äntligen så ha d sett att man stått för returfrakten själv. Eva vill gärna veta om spetsboleron från only el den kommer int komma??

den 15 december 2011 @ 08:46

Eva svarar

Spetsboleron kommer idag

den 15 december 2011 @ 08:51

Lotta

Åh fi f-n, inse att frakten för denna mänska är 14 500 kr om man räknar den billigare frakten på 29 kr/order. Man får mycket kläder på stan för dom pengarna, även om jag också är mandeltokig så finns det ju vissa gränser....

den 15 december 2011 @ 09:51

S

Om man bor mitt i stan och har obegränsat med tid. Själv tycker jag det är perfekt att få det direkt i brevlådan :)

den 15 december 2011 @ 10:09

Shopaholic!??

den 15 december 2011 @ 10:10

1/2

Fast det där med varningsklockor med gratis frakt låter ju dumt?? Om du har jobbat med e-handel så länge så borde ju du veta att det är VÄLDIGT många webshopar som har gratis frakt, billig returfrakt och väldigt snabb leverans och bra service som har funnits i många år. Jag handlar väldigt MKT på nätet i Sverige och Utomlands och flera har gratis frakt vid ett visst belopp eller gratis frakt. Och sen kostar returfrakten lika mkt som man betalade vid beställning. Har den senaste månade köpt ifrån flera olika ställen med gratis frakt. Eran returfrakt är ju faktiskt hutlös, hur kan det komma sig att man betalar 29-39 kr i frakt vid beställning av mkt kläder som totalt går ner i 3 st mandel påsar men när man skickar tillbaka så får man betala det 5 dubbla??

den 16 december 2011 @ 10:56

2/2

Kan ta ett ex av många: Betalade 29 kr för frakten vid beställning men när jag skickade tillbaka kläder så blev jag debiterad över 140 kr i returfrakt för paketen. Hur kan det komma sig? Och som ovan skriver, hon betalade 20 kr men ni debiterade 48 för samma frakt, och det är ju knappast så att ni har dyrare frakt än oss privatpersoner det är ju snarare tvärtom!Sen visst ni har väldigt bra service, snabb leverans men det är det faktiskt väldigt många andra som har oxå har, så jag tycker inte att det rättfärdigar dessa dyra returer. Varför är dom så dyra?

den 16 december 2011 @ 10:56

Kalle svarar

Detta var menat som ett roligt inlägg ;) Jag ska ändå svara på frågan. Vi subventionerar frakten till kund (29 kr/39kr), dessa kostar oss mer. Returer är enskilda sändningar och där kan vi inte ha något avtal utan får betala samma som en privatperson. Därför väger vi returerna och så betalar man självkostnadspris. För 90% av kunderna så blir det normala kostnader. Om man beställer flera olika storlekar och sedan skickar tillbaka dem sedan blir det således dyrare. Detta tycker vi känns naturligt för då ger man ju inte möjlighet för andra att köpa dessa plagg. *** Nu svarar jag inte fler gånger i detta inlägg då det inte känns så kul längre ;)

den 16 december 2011 @ 11:37

Fast ni har ju avtal på fraktarna till kund så där förlorar ni ju inga pengar.
Fast dom storlekarna man inte kan ha kommer ju tillbaka och vem som helst kan då handla dom igen! Livet är inte alltid roligt man måste även kunna ta till sig kritik och inte bara allt det roliga. Då ingår inte jag heller i dom där 90% där returerna är till självkostnadspris. Hur kan det då bli 48 kr när riktiga postens pris är 20? Det är ju över 100 % påslag och resten går till er, många bäckar små...

den 16 december 2011 @ 17:19